سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و مردى از کارگزاران او کاخى شکوهمند بر افراخت امام فرمود : ] نقره‏ها سر برآورده خود را مى‏نمایاند ، این بنا توانگرى تو را رساند . [نهج البلاغه]
نفس سرکش
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» *فلسفه نماز اول وقت*



 
*فلسفه نماز اول وقت*
خداوند بزرگ فریضه یومیه را در پنج وقت تحت شرایطی بر بندگانش فرض و واجب نموده است
از حضرت امام حسن مجتبی(علیه السلام) روایت است که فرمود:
عده ای از یهودیان به محضر پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) شرفیاب شدند،دانا ترینشان مسائلی را از پیامبر خدا پرسید،از جمله پرسشها این بود:ای رسول خدا خبر بده مرا که خداوند متعال برای چه و به چه علت این نماز پنج گانه را در پنج وقت از شبانه روز بر امت تو فرض و واجب کرد؟
پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:همانا در هنگام زوال آفتاب غیر از عرش خدا همه چیز تسبیح حضرت حق می گویند و به حمد پروردگارم مشغول می گردند.در آن هنگام پروردگارم بر من درود می فرستد،در این ساعت خداوند نماز را بر من و امتم فرض و واجب ساخت که خداوند در قرآن می فرماید:
«به پا بدار نماز را از بازگشتگاه خورشید(نصفه روز)تا تاریکی شب» و این ساعتی است که جهنمیان را در قیامت به جهنم وارد می کنند.
پس هیچ مومنی نیست که در این ساعت به رکوع یا سجود و یا قیام باشد مگر اینکه خداوند جسدش رابر آتش جهنم حرام می گرداند
اما نماز عصر، و آن در ساعتی است که «آدم ابوالبشر» از میوه ممنوعه
از میوه شجره منهیه خورد و از بهشت خارج شد.
پس خداوند ذریه حضرت آدم را امر به نماز عصر نمود و خداوند این نماز را برای امت من نیز اختیار نمود، و این نماز از محبوبترین نمازها به پیشگاه حضرت حق است، و مرا توصیه نمود به حفظ بیشتر این نماز،در بین نماز های یومیه.
*اما نماز مغرب، و آن در ساعتی است که خداوند توبه حضرت آدم را در آن ساعت پذیرفت، که سیصد سال پس از هنگام  خوردن حضرت آدم از میوه درخت منهیه تا قبول توبه اش به طول انجامید.حضرت آدم سه رکعت نماز مغرب بجا آورد، که رکعتی برای خطای خویش، رکعتی برای خطای حضرت حوا، و رکعتی برای (شکرانه قبولی) توبه اش، پس خداوند این سه رکعت را بر امتم فرض و واجب ساخت.
مغرب وقتی است که دعا در آن مستجاب است، و پروردگارم به من وعده داده که دعای مؤمنین را در این وقت مستجاب نماید، و این همان نمازی است که خداوند در قرآن مرا به آن امر نموده و فرمود:
«منزه شمارید خداوند را، هنگامی که شب کنید و هنگامی که بامداد کنید».
*اما نماز عشاء، پس به راستی در قبر و روز قیامت ظلماتی است، لذا پروردگارم به من و امتم به نماز عشا امر فرمود، برای نورانیت قبر و روشن ساختن آن، و اینکه به من و امتم نوری روی صراط عطا فرماید، و هیچ قدمی نیست که به سوی نماز عتمه و عشا برود مگر آنکه خداوند بدنش را بر آتش جهنم حرام می گرداند.
و این نمازی است که خداوند متعال آنرا برای مرسلین و انبیاء قبل از من اختیار فرموده است.
*اما نماز صبح،پس همانا آفتاب وقتی طلوع می کرد، گویا بر شاخهای شیطان طلوع می کرد، پس خدا مرا امر فرمود:که قبل از طلوع خورشید و قبل از آنکه کافر برای آفتاب سجده کند، نماز صبح بخوانم تا آنکه امتم، برای خداوند سجده نمایند، و زود بجا آوردن آن برای خداوند محبوب تر است و این نمازی است که هم ملائک شب و هم ملائک روز شاهد و ناظر آن می باشند؛(زیرا نماز صبح طبق روایات دو نماز ثبت می گردد؛که ملائک شب و روز هر دو دسته آنرا ثبت می نمایند).

بر گرفته از کتاب چهل حدیث نماز اول وقت
مولف:نور محمد سوری
ناشر:الذاکرین
تاریخ چاپ:خرداد 81
نوبت چاپ:اول
شابک:9-7-93645-964



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سام سلامت ( جمعه 87/2/6 :: ساعت 12:0 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

اتفاقات اخیر را به شدت محکوم می کنم
*فلسفه نماز اول وقت*
کوتاه ولی عمیق
مقام و منزلت مادر
هر روز شاهدی برای روز حساب
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 1
>> بازدید دیروز: 8
>> مجموع بازدیدها: 32804
» درباره من

نفس سرکش
سام سلامت
نظرات خودم رو تو این وبلاگ در مورد موضوعات مورد علاقم مسائل روز و خلاصه همه چی میگم

» فهرست موضوعی یادداشت ها
اتفاقات اخیر . محکوم .
» آرشیو مطالب
سالگرد فتوای تاریخی امام(ره) در ...
سایت امام علی (ع)
عید غدیر
سالروز شهادت استاد مطهری
پیرامون نماز
شهدا

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان

» صفحات اختصاصی

» طراح قالب