سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زندانبان به یوسف علیه السلام گفت : «من تو را دوستدارم» . [امام رضا علیه السلام]
نفس سرکش
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» سخن حضرت رسول(ص) پیرامون نماز

حضرت رسول فرمودند:
وقتی آماده نماز شدی،بگو این آخرین نماز من در دنیاست و آنچنان باش که گویا بهشت پیش روی تو، و دوزخ زیر پای تو و عزرائیل پشت سر تو می باشد، پیامبران در طرف راست تو و فرشتگان در طرف چپ تو قرار دارند و پروردگارت از بالا ترا می بیند، پس متوجه باش در پیشگاه چه کسی ایستاده ای..
منبع:آداب الصلاة امام خمینی(ره)، جلد 1 - صفحه 33


بر گرفته از کتاب چهل حدیث نماز اول وقت
مولف:نور محمد سوری
ناشر:الذاکرین
تاریخ چاپ:خرداد 81
نوبت چاپ:اول
شابک:9-7-93645-964


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سام سلامت ( یکشنبه 87/2/8 :: ساعت 12:0 عصر )
»» خاطره سردار شهید علی صیاد شیرازی در خصوص نماز اول وقت امام(ره)

خاطره سردار شهید علی صیاد شیرازی در خصوص نماز اول وقت امام(ره)


در یکی از جلسه ها که حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان رئیس جمهور در آن شرکت داشتند،آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس مجلس،فرماندهان سپاه و دیگر نیروها و من نیز به عنوان فرمانده نیروی زمینی حضور داشتم....نمی دانم که نوبت گزارش کدامیک از ما بود که امام(ره)ناگهان از اتاق خارج شد.
برخورد حضرت امام(ره) برای ما بسیار تکان دهنده بود.فرد گزارش دهنده نتوانست جمله خود را تمام کند چرا که مات و مبهوت مانده بود که چه بگوید و برای چه کسی بگوید آقای هاشمی رفسنجانی گفتند:«آقا کسالتی ایجاد شده است؟»حضرت امام(ره) با تندی برگشتند و با قاطعیت جواب دادند:«خیر وقت نماز است»من نا خودآگاه به ساعتم نگاه گردم افق تهران را از پیش می دانستم و می توانم بگویم ساعت و وقت بلند شدن امام برای نماز با افق تهران دقیقه ای تفاوت نداشت....
در آن جلسه جنگی دائم سؤالهای بسیاری در ذهن من چرخ می زد:
چرا در جلسه ای به این مهمی،جلسه جنگی،حضرت امام می تواند جلسه را قطع کنند و به نماز بروند؟چرا امام به عنوان ولی امر مسلمین با آن همه علم و دانش،جلسه به آن مهمی را که مربوط به مسلمین بود قطع کردند آن هم به خاطر نماز اول وقت؟چگونه حتی به آن سخنگو اجازه ندادند که حرفهایش تمام بشود؟...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سام سلامت ( شنبه 87/2/7 :: ساعت 12:0 عصر )
»» *فلسفه نماز اول وقت*



 
*فلسفه نماز اول وقت*
خداوند بزرگ فریضه یومیه را در پنج وقت تحت شرایطی بر بندگانش فرض و واجب نموده است
از حضرت امام حسن مجتبی(علیه السلام) روایت است که فرمود:
عده ای از یهودیان به محضر پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) شرفیاب شدند،دانا ترینشان مسائلی را از پیامبر خدا پرسید،از جمله پرسشها این بود:ای رسول خدا خبر بده مرا که خداوند متعال برای چه و به چه علت این نماز پنج گانه را در پنج وقت از شبانه روز بر امت تو فرض و واجب کرد؟
پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:همانا در هنگام زوال آفتاب غیر از عرش خدا همه چیز تسبیح حضرت حق می گویند و به حمد پروردگارم مشغول می گردند.در آن هنگام پروردگارم بر من درود می فرستد،در این ساعت خداوند نماز را بر من و امتم فرض و واجب ساخت که خداوند در قرآن می فرماید:
«به پا بدار نماز را از بازگشتگاه خورشید(نصفه روز)تا تاریکی شب» و این ساعتی است که جهنمیان را در قیامت به جهنم وارد می کنند.
پس هیچ مومنی نیست که در این ساعت به رکوع یا سجود و یا قیام باشد مگر اینکه خداوند جسدش رابر آتش جهنم حرام می گرداند
اما نماز عصر، و آن در ساعتی است که «آدم ابوالبشر» از میوه ممنوعه
از میوه شجره منهیه خورد و از بهشت خارج شد.
پس خداوند ذریه حضرت آدم را امر به نماز عصر نمود و خداوند این نماز را برای امت من نیز اختیار نمود، و این نماز از محبوبترین نمازها به پیشگاه حضرت حق است، و مرا توصیه نمود به حفظ بیشتر این نماز،در بین نماز های یومیه.
*اما نماز مغرب، و آن در ساعتی است که خداوند توبه حضرت آدم را در آن ساعت پذیرفت، که سیصد سال پس از هنگام  خوردن حضرت آدم از میوه درخت منهیه تا قبول توبه اش به طول انجامید.حضرت آدم سه رکعت نماز مغرب بجا آورد، که رکعتی برای خطای خویش، رکعتی برای خطای حضرت حوا، و رکعتی برای (شکرانه قبولی) توبه اش، پس خداوند این سه رکعت را بر امتم فرض و واجب ساخت.
مغرب وقتی است که دعا در آن مستجاب است، و پروردگارم به من وعده داده که دعای مؤمنین را در این وقت مستجاب نماید، و این همان نمازی است که خداوند در قرآن مرا به آن امر نموده و فرمود:
«منزه شمارید خداوند را، هنگامی که شب کنید و هنگامی که بامداد کنید».
*اما نماز عشاء، پس به راستی در قبر و روز قیامت ظلماتی است، لذا پروردگارم به من و امتم به نماز عشا امر فرمود، برای نورانیت قبر و روشن ساختن آن، و اینکه به من و امتم نوری روی صراط عطا فرماید، و هیچ قدمی نیست که به سوی نماز عتمه و عشا برود مگر آنکه خداوند بدنش را بر آتش جهنم حرام می گرداند.
و این نمازی است که خداوند متعال آنرا برای مرسلین و انبیاء قبل از من اختیار فرموده است.
*اما نماز صبح،پس همانا آفتاب وقتی طلوع می کرد، گویا بر شاخهای شیطان طلوع می کرد، پس خدا مرا امر فرمود:که قبل از طلوع خورشید و قبل از آنکه کافر برای آفتاب سجده کند، نماز صبح بخوانم تا آنکه امتم، برای خداوند سجده نمایند، و زود بجا آوردن آن برای خداوند محبوب تر است و این نمازی است که هم ملائک شب و هم ملائک روز شاهد و ناظر آن می باشند؛(زیرا نماز صبح طبق روایات دو نماز ثبت می گردد؛که ملائک شب و روز هر دو دسته آنرا ثبت می نمایند).

بر گرفته از کتاب چهل حدیث نماز اول وقت
مولف:نور محمد سوری
ناشر:الذاکرین
تاریخ چاپ:خرداد 81
نوبت چاپ:اول
شابک:9-7-93645-964



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سام سلامت ( جمعه 87/2/6 :: ساعت 12:0 عصر )
»» بهترین کارها

امام صادق (علیه السلام) می فرماید:
بهترین کارها خواندن نماز در اول وقت،نیکی به پدر و مادر و جهاد در راه خداست
منبع:البحار-جلد74-صفحه 85


بر گرفته از کتاب چهل حدیث نماز اول وقت
مولف:نور محمد سوری
ناشر:الذاکرین
تاریخ چاپ:خرداد 81
نوبت چاپ:اول
شابک:9-7-93645-964



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سام سلامت ( پنج شنبه 87/2/5 :: ساعت 12:0 عصر )
»» امام خمینی (ره) و تفسیر سبک شمردن نماز

امام خمینی (ره) و تفسیر سبک شمردن نماز
دکتر محمود بروجردی داماد حضرت امام نقل می کند:
حضرت امام در خصوص نماز اول وقت روایتی از امام صادق (علیه السلام) نقل می کردند که«اگر کسی نمازش را سبک بشمارد،از شفاعتشان محروم می شود».
من یکبار به ایشان عرض کردم:«سبک شمردن نماز شاید به این معنی باشد که شخص نمازش را یک وقت بخواند و یک وقت نخواند».
گفتند:نه این که خلاف شرع است.منظور امام صادق(علیه السلام)این بوده که وقتی ظهر می شود و فرد در اول وقت نماز نمی خواند،در واقع به چیز دیگری رجحان داده است

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سام سلامت ( چهارشنبه 87/2/4 :: ساعت 12:0 عصر )
»» آداب کامل مصلی

آداب کامل مصلی
حضرت ثامن الحجج،امام علی ابن موسی الرضا(علیه السلام) می فرماید:
نمازی بجا آور که سکون و حضور قلب و آرامش و تانی در او باشد
مقابل پروردگارت چون بنده فراری گناهکار، که در مقابل ملایش قرار گرفته بایست
با ریش و سایر اعضاء و جوارحت بازی مکن، و انگشتانت را نخمان و به صدا در نیاور، و بدنت را خارش مده، و با بینی ات بازی مکن، و با جامه ات بازی مکن، و لثام زده نماز نخوان و برای زنان نیز روا نیست که با نقاب و روبند نماز بخوانند و چشمت را در نماز هنگامی که ایستاده ای به موضع سجده بیفکن و در هنگام نماز از خودت جزع و هلع و ترس ظاهر کن، و با این حالات مخصوص نشان بده که تو راغب الی الله هستی، و به خدا عشق می ورزی،در حال قیام گاهی به این پا و گاهی به آن پا تکیه نکن
هنگام نماز در حال قیام دستهایت را روی رانهای پایت قرار بده، و در افتتاح نماز تکبیر بگو و دستهایت را تا نرمه گوش بلند کن، به طوری که انگشتهای ابهامت از گوش و مقابل آن تجاوز نکند، و در قنوت واجب دستهایت از سر تجاوز نکند.
و اما در نماز نافله و وتر مانعی نیست که دستها از سر هم تجاوز کند، هر گاه به رکوع رفتی، پس دستهایت را بر زانویت بگذار، و انگشتانت را بگشا، و دستهایت را جمع نموده و از محاذی زانوها و پاها خارج مکن.
و هنگام برخاستنت از رکوع به تمام قامت بایست تا آنکه مفاصلت تماما به مکان اصلی خود برگردد، و عروق و رگها جا به جا شود، و سپس در سجده جبین و پیشانیت و کف دستهایت را بر زمین بگذار، و انگشتان و دستهایت را هنگام سجده ببند، و به طرف قبله قرارش بده.
هر گاه نشستی،پس به قسمت راست بدن ننشین،بلکه طرف راست را بلند نموده و بر طرف چپ بگذار و بر الیتین خود بنشین، و دست روی دست مگذار، بلکه دستهایت را آزاد کن و مستقیم بر رانها قرارش بده؛ زیرا این عمل(دست روی دست گذاشتن)عمل اهل کتاب است.
در هنگام نماز خمیازه مکش، و دست و پا دراز مکن و آروغ نزن!
و هرگاه این دو فشار آورد، با جد و جهد از خود دفع کن و تحمل نما، و هر گاه عطسه کردی، پس بگو«الحمدلله» و در موضع سجده ات حرکت مکن و راه مرو و به جلو و عقب مرو و ثابت و بی حرکت باش و درحالی که محصور ادرار و مدفوع هستی به نماز نایست، و اگر در نماز بودی، پس احساس فشار و ناراحتی از اخبثین نمودی، پس از نماز منصرف شو مگر اینکه خفیف باشد که توان و تحمل آنرا بدون زیان و ضرر به ، نمازت داشته باشی.....

بر گرفته از کتاب چهل حدیث نماز اول وقت
مولف:نور محمد سوری
ناشر:الذاکرین
تاریخ چاپ:خرداد 81
نوبت چاپ:اول
شابک:9-7-93645-964


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سام سلامت ( سه شنبه 87/2/3 :: ساعت 12:0 عصر )
»» تاویل نماز

تاویل نماز
نماز گزاری از امام علی (علیه السلام) پرسید آیا نماز تاویلی دارد؟
امام فرمود تاویل کشیدن گردنت در رکوع، این است که با خود گویی:اگر گردنم را بزنی باز به تو ایمان دارم.
سر برداشنت از رکوع و گفتن جمله«سمع الله....»تاویلش این است، کسی که مرا از نیستی به صحنه هستی آورد.
تاویل سجده اول این است که در حال سجده از ذهن و دلت بگذرانی که مرا از خاک آفریدی.
سر برداشتنت از سجده اول تاویلش این است:مرا از خاک بیرون آوردی و سجده دوم به معنای این است که مرا به خاک بر می گردانی و در سر برداشتنت از سجده دوم از قلبت بگذرانی: بار دیگر مرا از خاک بیرون می آوری.
نشستن بر طرف چپ . گذاشتن پای راستت روی پای چپ تاویلش این است که در دل بگذرانی:خدایا من حق را بر پای داشتم و باطل را می راندم.
تاویل تشهد عبارت است از :تجدید ایمان و تکرار اسلام و اقرار به برانگیخته شدن پس از مرگ.
تاویل سلام دادن عبارتست از :تمجید پروردگار سبحان و برتر دانستن او از آنچه ستمگران در حقش گفته اند و ملحدان وصفش کرده اند.
تاویل جمله «السلام علیکم و رحمة الله و بر کاته» طلب رحمت و مهر خداوند سبحان است و این به معنای در امان ماندن از عذاب روز قیامت است.
و بعد حضرت فرمود:«کسی که تاویل نماز خود را بدید صورت نداند،نمازش ناقص است»



بر گرفته از کتاب چهل حدیث نماز اول وقت
مولف:نور محمد سوری
ناشر:الذاکرین
تاریخ چاپ:خرداد 81
نوبت چاپ:اول
شابک:9-7-93645-964 

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سام سلامت ( دوشنبه 87/2/2 :: ساعت 6:8 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

اتفاقات اخیر را به شدت محکوم می کنم
*فلسفه نماز اول وقت*
کوتاه ولی عمیق
مقام و منزلت مادر
هر روز شاهدی برای روز حساب
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 3
>> بازدید دیروز: 8
>> مجموع بازدیدها: 32912
» درباره من

نفس سرکش
سام سلامت
نظرات خودم رو تو این وبلاگ در مورد موضوعات مورد علاقم مسائل روز و خلاصه همه چی میگم

» فهرست موضوعی یادداشت ها
اتفاقات اخیر . محکوم .
» آرشیو مطالب
سالگرد فتوای تاریخی امام(ره) در ...
سایت امام علی (ع)
عید غدیر
سالروز شهادت استاد مطهری
پیرامون نماز
شهدا

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان

» صفحات اختصاصی

» طراح قالب